Friday, July 10, 2009

SIRI CERITA DONGENG KANAK-KANAK (bab 2)

Sudah dua bulan Selayat hilang. Penduduk kampung Beringin Tumbang mula rasa marah. Mereka tahu, kehilangan pemuda-pemuda yang berani ini ada kaitan dengan nenek kebayan. Mereka mula mencari jalan untuk memusnahkan nenek kebayan.

Mukapet... seorang pemuda yang gagah mula mengumpulkan orang kampung. Dia bertekad untuk menjatuhkan pemerintahan nenek kebayan agar tidak ada lagi pemuda kampung disihir.

" Wahai penduduk Beringin Tumbang, negeri kita dilanda bencana. Ramai pemuda kampung telah hilang. Kita mesti bersatu untuk memusnahkan nenek kebayan." kata Mukapet dengan berani.

Penduduk kampung mula berbelah bahagi. Ada yang menyokong, ada yang atas pagar dan ada yang penakut nak mampus. Bagi yang berkepentingan dan suka mengipas, sudah tentu menyokong nenek kebayan.

"Janganlah kalian takut. Kalau kita bersatu hati, semuanya akan membuahkan hasil."kata Mukapet dengan lantang.

"Kita tidak boleh berdiam diri lagi. Kita perlu ingat apa yang telah nenek kebayan lakukan terhadap kawan-kawan kita. Seorang demi seorang telah disihir. Tidak mustahil kita semua juga akan disihir" Tambah Mukapet lagi.

Orang kampung mula sedar. Mereka mengangguk-anggukkan kepala tanda setuju. Macam burung belatuk. Masing-masing mula berfikir untuk mencari dukun yang paling power untuk menjatuhkan nenek kebayan.

Selang beberapa hari kemudian, pemuda-pemuda yang gagah perkasa itu mula mengadap dukun-dukun yang masyhur di negara Batu Dua Butir. Segala kemusykilan diluahkan. Dukun yang masyhur ini berjanji akan bergabung tenaga untuk memenuhi permintaan pemuda-pemuda tersebut.

"Heyyyyyy........macam mana perancangan kita boleh diketahui oleh nenek kebayan?" Mukapet berasa hairan.

"Apa yang nak dihairankan. Nenek kebayan mempunyai kuasa yang hebat. Tentulah dia akan dapat mengesannya. Lagipun dia mempunyai pengikut yang setia." celah Banglisur.

Selang seminggu, dukun-dukun yang hebat mula menyerang nenek kebayan. Bola-bola api berterbangan. Nenek kebayan mula merasa bahangnya. Nenek kebayan tidak senang duduk.

Dia...............

bersambung.....

No comments:

Post a Comment